{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.307 visninger | Oprettet:

Svejsning og syn {{forumTopicSubject}}

Hej folkens. Min Getz skal snart til syn (23. nov). Lad mig starte med den historie. Bilen begyndt at larme under bilen hver gang jeg kørt fra bump osv. Kørte bilen en tur til en mekaniker (en ven) da han kigget på den så var skruen til bærarmen var knækket, altså han påstod at den har været knækket i meget lang tid men begyndt at larme først nu, da hullet til skruen blev større og rustet.. Jeg har købt en ny bærarm sammen med nye skruer fra Hyundai. Da han skulle skifte bærarmen, var det umuligt sagde han pga alt den rust og skruen sad i var knækket, altså halv delen af skruen sad stadig der i. Han tog vist en vinkelsliber og skær den gamle bærarm fra en anden del fra bilen (kan ikke huske hvad for en del det er) for at pille den af. Da han skulle sætte den nye bærarm sammen med de nye skruer blev han selvfølgelig også nødt til at svejse ved skruerne.. Ja spørgsmålet er så at , kan bilen synes? :S eller er jeg virkelig på røven med den


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svejsning og syn
  • #2   18. okt 2015 altså han har sin egen værksted selvfølgelig smiley men jeg fik bare altid lavet bilen til ham da han er både min ven og nabo.

    Jeg kan prøve at tage et billede senere ved at løfte den op med en donkraft, så kan du/i se hvor dan er svejset. Jeg kan tydelig se hvor den er svejset når jeg bukker mig ned og kigger. Men hvis den er korrekt lavet som du siger, kan jeg så ikke bare slibe lidt og give en tur undervognsbehandling (tectyl/dinitrol)? så den skjules lidt smiley


  • #6   18. okt 2015 Jeg tror det hedder forbro, som bærarmen sidder med?
    Han har skåret den gamle bærarmen fra forbro, for at kunne pille den af. Så har han sættet den nye bærarm på, med helt nye skruer og svejset forbroen, der ved bærmen skrues fast med skruerne.. Hvis jeg kan fortælle det rigtigt. Kommer med et billede senere


  • #7   18. okt 2015 kom med et billede så er det nemmere at se hvad du mener smiley

  • #9   18. okt 2015 jeg mener at daniel har fat i noget, man må ikke svejse i bærearmen, men jeg er ikke 100

  • #10   18. okt 2015 Bærearme ma man ikke svejse i. Forbroen må man godt. Men skal være minimum 20 mm til nærmeste kant/buk/svejsninger. Og hvis man svejser nyt jern i skal det være samme tykkelse og styrke.
    Men som vores gamle pladesmed altid sagde:Man må lave frst/svejse overalt, bare man ikke kan se se det bagefter.


  • #11   18. okt 2015 tak for svaret alle sammen.

    som jeg kan se på mine billeder, så er bærarmen slet ikke svejset, kun fra forbro ved skruerne der sidder sammen med den nye bærarm der blev svejset. altså skruen er selvfølgelig helt ny , købt fra hyundai, så den er slet ikke svejset eller noget. kun lavet svejsning fra forbro ved skruen til bærarmen. efter svejsning, har han skruet boltet fast med topnøgle

    billeder:
    http://peecee.dk/uploads/102015/IMAG0016.jpg
    http://peecee.dk/uploads/102015/IMAG0014.jpg
    http://peecee.dk/uploads/102015/IMAG0011.jpg
    http://peecee.dk/uploads/102015/IMAG0010.jpg
    http://peecee.dk/uploads/102015/IMAG0008.jpg
    http://peecee.dk/uploads/102015/IMAG0004.jpg
    http://peecee.dk/uploads/102015/IMAG0003.jpg

    er det helt galt?


  • #12   18. okt 2015 Svejsningerne skal helt sikkert slibes væk

  • #13   18. okt 2015 hej thomas. men er det så lovligt det han har gjort? altså kan den synes?

  • #14   18. okt 2015 Hvis man ikke kan se det bliver den synet.

  • #15   18. okt 2015 Så er den ikke lovlig? smiley hmm der er stadig ca. 1 måned til syn, så jeg må bare prøve min bedste inden den skal til syn.

    - hvad er din forslag til det? Slibe og give en tur rustbehandling hele vejen rundt med spray, eller?


  • #16   18. okt 2015 Som sådan er der ikke noget galt i at han har lavet det sådan. Bliver tit gjort sådan når boltene ikke kan komme ud. Men svejsningerne skal slibes ned og ha noget nyt Undervognsbehandling.

  • #17   18. okt 2015 Årh var altså lidt bange for den ikk var lovligt, og ikke kunne synes. Men jeg vil prøve og gør som du siger, også må jeg håbe den bliver godkendt.

    - Mange tak for hjælpen alle sammen smiley kan godt være jeg vender tilbage hvis jeg har spørgsmål angående det senere


  • #19   18. okt 2015 Man må godt svejse I en forbro. Dog ikke som der er gjort her. Men bliver svejsningerne slebet ned og den for noget nyt Undervognsbehandling skal den nok blive synet uden problemer.

  • #20   18. okt 2015 Zone B strækker sig fra fastgørelsespunkterne og 0,20 m ud fra disse. Hvis dø- re, klapper, påboltede skærme m.v. (zone D) nås inden en afstand af 0,20 m, ophører udstrækningen af zone B her.
    1. Der må ikke forekomme gennemtæring eller væsentlig redu
    2. Ved reparation i zone B skal området gengives den oprindelige styrke. Den oprindelige styrke kan anses for gengivet,
    -når den oprindelige form og dimension er genskabt, og
    - når uoriginale svejsninger ikke er foretaget nærmere end 20 mm fra fastgørelsespunkter eller langs med anden (original eller uoriginal) svejsning eller kantbukning.
    Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved isvejsning af ét reparationsstykke, og den tærede pladedel skal forinden være fjernet.
    Zone B er blandt andet for og bagbro.


  • #22   18. okt 2015 Hvis den ikke kan synes, så kan den ikke synes, bliver bare nødt til at komme med nyt/brugt forbro, ved ikke lige hvad sådan en koster da jeg kunne ikke finde en pris til hyundai getz. men jeg vil selvfølgelig gøre min bedste og slibe helt ned og give 2 gange undervognsbehandling. Jeg må bare tage chancen

    Thomas < ærligt jeg har næsten ikke fattet noget af det du skrev sidst smiley
    EDIT: jeg har nu fundet link til den kilde du har skrevet: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/7B0DAF66918149C7A5F5DD0AB17D9294.ashx
    tjekker den lidt


  • #23   18. okt 2015 Hvis du sliber det pænt ned skal den nok blive synet. Fik en synet for Ca 14 dage siden hvor jeg havde lavet samme nummer. Og vi har gjort det med andre biler også. Man kan få synet meget hvis man har lavet et ordentligt stykke arbejde.


  • #25   19. okt 2015 Det må være mange år siden så. Eller også har du ikke overholdt de krav der er til at svejse i zone B. For hvis du læser den tekst jeg har taget fra færdselsstyrrelsen kan du se at man godt må svejse i en forbro.

  • #27   20. okt 2015 Jeg siger mange tak igen. Jeg skal nok gøre min bedste med slibning osv. Giver besked her ind, om den er godkendt om en måneds tid eller ej :). Så kan i da også se hvem der har ret.

    Men tak til jer alle igen..


  • #28   21. nov 2015 Thomas du havde ret.. Bilen er betinget godkendt. Han kunne godt se der var noget lavet på forbro, men han sagde så ikke mere end det smiley så hvis nogen er i tvivl med svejsning og forbro så er den sku i orden smiley . Jeg siger rigtig mange tak til alle sammen der har prøvet at hjælpe mig med mit problem.

    Fejloversigt:
    Venstre - stænkskærm skal skiftes
    Venstre - tågelygte og nærlyslygte skal justeres
    Højre - Bremseskiven er på mindste mål


Kommentér på:
Svejsning og syn

Annonce